Australská rally- Preview

25. října 2006 v 16:43 | Lahváč |  Live výsledky
Po dvou pekelných soutěžích ve středomoří zamíří šampionát mistrovství světa k protinožcům.
V okolí Perthu se pojede velmi rychle, rychleji se jede jen ve Finsku. Rally s 19letou tradicí je pro své atraktivní prostředí velmi oblíbena, letos se však pojede naposledy. Důvodem je slabá práce pořadatelů a nízká ekonomická atraktivita regionu.
Trať je různorodou kombinací zatočených lesních cest a úseků, které se projíždějí s plynem na podlaze. Fotografové si přijdou na své u několika skoků a vodních brodů. Specifický kluzký povrch neodpouští chyby, Austrálie je známá, jako postrach nováčků. Na závodníky čeká celkem 348 ostrých kilometrů, které budou rozděleny do 26 rychlostních zkoušek. Začíná se dvěma průjezdy paralelní superspeciálky Gloucester Park už ve čtvrtek večer, skutečné boje však začnou až druhý den. Servisní areál je položen na břehu Labutí řeky přímo v centru města.

Pohled do historie

Místním králem je se čtyřmi vítězstvími Juha Kankkunen, ale Marcus Grönholm je mu těsně v patách a za současné situace je docela dobře možné, že se mu už letos vyrovná. Po dvou triumfech mají na kontě Tommi Mäkinen a Colin McRae.
Loňský ročník přinesl něco jen málo vídaného, totiž havárii fenomenálního Sébastiena Loeba. Narazil do stromu a odstoupil. Skvěle jej však zastoupil jeho tehdejší stájový kolega Francois Duval, když vybojoval první a zatím stále jediné prvenství své kariéry. Soutěž byla více než zajímavá pro české barvy. Tovární pilot Fordu Roman Kresta byl u premiéry nového Focusu WRC 06, po výpadku Gardemeistera jej jako jediný dovezl do cíle a to na pěkném šestém místě. Jako třešnička na dortu pak působí vůbec první vítězství pro nový vůz na poslední RZ. Vlnu nadšení vzbudilo vystoupení Colina McRae s tovární Fabií WRC. Ještě v závěrečné etapě se držel na průběžně stříbrném stupínku, pak ale přišel poslední servis a tolik diskutované nařízení vyměnit převodovku. Smutný konec rally pro Colina a trapná tečka za účinkováním automobilky v šampionátu.
[556×372]

BP Ford WRT

Tureckým triumfem Marcus Grönholm ukousl desetibodové sousto z 35bodového koláče náskoku Sébastiena Loeba a stále živí naděje na zisk jezdeckého titulu. Alsasan se stále zotavuje ze zranění a tak má Fin o víkendu další šanci. Zato v šampionátu značek je Ford na koni. Maximálním ziskem z poslední soutěže se posunul o osm bodů do čela. Pokud si obě finské posádky udrží svoji výkonnost i po zbývající tři podniky, Kronos bude jen těžko kontrovat.
Marcus Grönholm bude v pátek startovat jako první, což s sebou na většině šotolinových soutěží nese břímě čištění trati. Jestli se s tím však někdo dokáže dobře vyrovnat, je to právě jednička stáje. Však také sám říká: "V minulosti už jsem startoval mezi prvními a přesto jsem dokázal zajíždět dobré časy. Austrálie je drsná rally, ale mám ji rád, zvláště si užívám vysoké rychlosti. Na trati je důležité udržet se v ideální stopě, takže je životně důležitý správně napsaný rozpis. Výsledek v Turecku nás všechny povzbudil a já udělám všechno pro to, abych ještě posílil naši pozici."
Mikko Hirvonen pojede se startovním číslem 4, ale v cíli chce být rozhodně výše. V Turecku se dostal před Daniho Sorda na průběžnou třetí příčku, které se již vzdát nehodlá. "Přede dvěma týdny jsem si skutečně užíval boj s bratry Solbergovými. Získal jsem na rychlosti a tahle sezóna mi dala tolik jistoty, že se mohu držet Marcuse po celý víkend."

Kronos Total Citroen WRT

Kocour není doma, myši mají pré, aneb… Sébastien Loeb bude i rally ze země Oz sledovat doma na kanapi a skvělé Xsary WRC zatím ovládne španělská mládež. Tým opustil hlavní sponzor, začíná se šetřit a pojede se pouze se dvěma vozy, které budou řídit Xavier Pons a Daniel Sordo. Změnou projde barevné provedení obou aut, modrá je minulostí, vrací se červená, jako poděkování Kronosu továrně Citroen.
Xevi pojede s hrdým číslem jedna a šéf týmu Marc van Dalen věří, že si tuto poctu plně zasloužil: "V Turecku jsme trochu hazardovali, ale věci nešly tak, jak jsme si Colin i my přáli. Pro Austrálii by byl Colin skvělou volbou, ale na tenhle drahý výlet jedeme pouze se dvěma auty. Xevi je nedílnou součástí týmu, na místních tratích jel už dvakrát a já věřím, že si povede skvěle."
Co říká Marc na ztrátu vedení v poháru značek? "Vedli jsme již od Mexika a to hlavně díky Sébastienovi a Danielovi. Fakt, že jsme si vedli tak dobře proti tak silnému soupeři v nás vzbudil velký zájem o tento šampionát. Ztráta je teď osm bodů a k dispozici je do konce roku ještě celých 54. Nic tedy není hotové, našim španělským posádkám věřím a rozhodně se nevzdáváme."
Dani je před Austrálií plný očekávání. Mnozí jej varovali před zrádným charakterem místních zkoušek, ale mistr světa juniorské kategorie se nenechává rozhodit: "Pojedu jako obvykle a vydám ze sebe to nejlepší. Snad dovezu nějaké body pro tým."

Subaru World Rally Team

Turecko bylo pro SWRT světlem na konci tunelu dlouhé krize. Jezdci předvedli skvělou rychlost a technika fungovala bez vážnějších komplikací. Tým se tedy už nemůže dočkat dalšího vystoupení, kde se pokusí proměnit potenciál v solidní výsledek. V sázce je také čest továrního týmu, protože ze čtvrtého místa se tlačí zástupce kategorie M2 - Peugeot Norway.
"Mistr Hollywood" Petter Solberg je rovněž natěšený: "Myslím, že tento víkend můžeme dosáhnout vysoko. Moje sebevědomí se zvedlo a slibuji, že do toho dám všechno." Pro Chrise Atkinsona to bude domácí soutěž a tak tajně pomýšlí na stupně vítězů. "Vždycky je to trochu jiné, když jedete doma. Rally v Perthu je má oblíbená, vždy jsem si ji náležitě užíval. Vloni jsme tu byli rychlí, ale letos musíme být realisty. Stále je před námi mnoho práce, nicméně z Turecka jsme odjeli s pozitivní náladou a můžeme překvapit."

OMV Peugeot Norway WRT

Australská rally bude pro tým velkou událostí. Jeho dodavatel závodní techniky Bozian Racing oslaví svůj stý start v mistrovství světa. Oba jezdci jsou dobře rozjetí a lační po dalších úspěších. Jako nejlepší tým kategorie M2 si za cíl do konce sezóny stanovili předstihnout Subaru (současná ztráta je 16 b.).
Henning si přede dvěma týdny prožil svoji chvilku slávy, když zaznamenal první pódium v kariéře. U protinožců však pojede úplně poprvé a tak jsou jeho přání střízlivá. "Můžeme být mezi nejlepšími pěti." Manfred Stohl si v Turecku uvědomil, že má na mokru velké rezervy a tak se těší na slunné západní pobřeží. Vloni vybojoval skvělé třetí místo, soutěž se mu líbí, očekávání jsou vysoká.

Stobart VK M-Sport Ford Rally team

Vedle pravidelného účastníka Matthewa Wilsona pojede s druhým vozem navrátilec Luis Perez Companc. A že je to návrat v pravý čas prozrazuje startovní listina, kde se za tradičním označením vozu Focus WRC skví číslice "06". Tým tedy letos již podruhé pojede s nejnovější specifikací továrního vozu, jezdci jsou nadšeni a nešetří superlativy. Po dvou soutěžích ve starším modelu říká mladý Wilson toto: "Už se nemůžu dočkat! Je to senzační auto, prostě nemá chybu."
Jaké jsou Mathewovy cíle? Je si vědom nevýhody, kterou mají jezdci zametající trať a tak si chce pro druhý den zajistit takovou pozici, která by mu umožnila hladkou jízdu. I argentinská dvojka týmu absolvuje v Perthu svůj první start. Tratě studoval pouze na videu a jeho jedinou jistotou je skvělý vůz.

Zbytek světa

Z Evropy, kde sídlí všechny přední týmy, je to na druhou stranu zeměkoule pořádný kus, což znamená vyšší náklady a ten kdo může, raději zůstane doma. V Australském národním mistrovství startují pouze produkční vozy a tak není divu, že startovní listina čítá pouhých 10 WRC. Neuvidíme tedy ani jednu Fabii a protože je tato rally vypsána pro PWRC, neúčastní se ani jeden z rychlých českých juniorů. Pole produkčních vozů čítá 13 jezdců. Lídr průběžného pořadí Nasser Al-Attiyah nemá Austrálii mezi nominovanými soutěžemi a pokud se podaří vyhrát druhému Fumio Nutaharovi, dostane se do čela on. Mezi favority patří i úřadující šampión Toshi Arai, dalšími známými jmény jsou Aki Teiskonen, Yassen Popov, Gabriel Pozzo, Mirco Baldacci a nám dobře známý Polák Leszek Kuzaj.

převzato z: wrc.auto.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.