Cyprus rally- celkové hodnocení

2. října 2006 v 18:30 | admin |  News
Sbohem Kypre, (ne)budeš nám chybět...

Dvanáctý podnik letošního mistrovství světa hostil Kypr a tamní pořadatelé přistupovali k soutěži s tím, že je to jejich prozatím poslední účast mezi šestnáctičlennou elitou. Tak alespoň rozhodla na svém zasedání Komise pro WRC. Organizátoři středomořské rally se tedy pustili do příprav s ještě větším nasazením a netajili se tím, že po proběhnutí letošního ročníku ještě FIA svůj názor přehodnotí a z kola ven pošle jinou soutěž. Teď, když v okolí Limassolu definitivně utichly motory, můžeme říct, že se pořadatelé příliš nepředvedli, spíš naopak.
Ještě v posledním týdnu před samotnou soutěží došlo na několikeré úpravy itineráře a kromě přesunu některých vložek musela být jedna dokonce i zrušena. Sobotní etapa pak nabrala skluz, když se na startu jedné erzety nahrnuli diváci příliš blízko tratě. Manfred Stohl tak zůstal viset na začátku zkoušky a musel čekat, než komisaři uvedou vše do pořádku. Vrcholem ale byly dva zrušené testy, které poněkud ovlivnily nedělní program. Organizátoři si nechali diváky přijít do zakázaných zón a za takových podmínek nemohla FIA připustit konání městské speciálky. Taškařice s "volným" průjezdem jde spíše na vrub jury, ale faktem zůstává, že jedna posádka při jízdě pouze pro diváky havarovala.
Kyperská rally opět dostála své pověsti dokonalé prověrky odolnosti techniky i posádek. Podmínky nezklamaly: horko, všudypřítomný prach, rozbité cesty, nízké průměrné rychlosti. Nenajde se moc jezdců, kteří mají tuto soutěž rádi. Ale jak trefně poznamenal Mikko Hirvonen, světový šampionát by měl obsahovat podniky všech typů.
V Japonsku jsme byli svědky přetahované o vteřinky mezi Marcusem Grönholmem a Sébastienem Loebem, kteří nechali zbytek pole daleko za sebou. A nejinak tomu bylo i na Kypru. Jenomže propast mezi vedoucím duem a "lidmi z této planety" byla tentokrát pětiminutová!

Kronos Citroën Total WRT

Sébastien Loeb předvedl jednu z nejhezčích ukázek dokonale provedené taktické bitvy. Je sice pravda, že po většinu soutěže byl ve vedení Marcus Grönholm, ale co na tom, počítá se výsledek po poslední rychlostní zkoušce. Francouz se svému sokovi držel během dopoledních průjezdů neustále na dostřel a odpoledne vždy zaútočil. A sobotní atak nesl ovoce. Loeb dokázal Grönholma na dvou testech předčit o bezmála půl minuty a bylo vymalováno. A aby se neopakovala japonská stíhací jízda, Seb zasadil konečnou ránu hned v nedělní úvodní zkoušce.
Pochvalu si ovšem nezaslouží jen samotná posádka Sébastien Loeb - Daniel Elena. Lví podíl na úspěchu mají také všichni členové týmu. Na bezchybnou spolehlivost Xsary WRC jsme si už zvykli, ale Seb se v letošní sezóně přestal mýlit i ve volbě pneumatik. Zdá se, že ať je situace jakákoliv, ostatní piloti by měli vyjíždět na stejných gumách jako má Loeb.
Po slovech chvály však musí přijít také kritika, v tomto případě na adresu týmové dvojky, Daniela Sorda. Španěl měl jednoznačný úkol - dojet do cíle a získat pro Kronos co nejvíce bodů. Nicméně dopustil se hned dvou jezdeckých chyb, z nichž hlavně ta druhá byla absolutně nepochopitelná. Havarovat na divácké speciálce v době, kdy už nemohl žádného soupeře ohrozit, je už samo o sobě nesmyslné, ale když se ještě ke všemu jednalo o test, který neměl být započítáván, jedná se o hotový zkrat.
V poháru konstruktérů si tak Kronos Citroën nepolepšil, ba naopak. Sébastien Loeb ovšem míří za jezdeckým titulem poměrně s přehledem a v Turecku mu k jeho zisku postačuje čtvrtá příčka.

BP Ford World Rally Team

Vzhledem k tomu, že pro Ford je už jediným reálným cílem mistrovská koruna mezi značkami, může být tým kolem Malcoma Wilsona s výsledky Kyperské rally spokojen. Čtyři body z náskoku Citroënu jsou fuč a zbývá jich už jenom sedm.
Marcus Grönholm by pochopitelně raději vyhrával, ale kdyby byl souboj o mistrovský titul otevřený, byla by to pro něj daleko větší ztráta. Takhle už se jedná pouze o kosmetické úpravy, kterýže pilot si na své konto připíše více prvenství. Zajímavé je, že Grönholm obě odpolední volby pneumatiky zpackal a tím si rally vlastně prohrál. Nelze také přehlédnout hodiny na čtrnáctém testu, kde přišel o průběžné vedení.
Mikko Hirvonen je muž na svém místě. Fin zaznamenal bronzový hattrick a takové získávání bodů do poháru konstruktérů může Ford těšit. Z pohledu Mikka je však ztráta na týmového kolegu poněkud deprimující. Fakt, že nemá na trati soupeře, na nadšení také nepřidá. Manfred Stohl sice tentokrát dotíral ještě v sobotu dopoledne, ale reálná hrozba se nekonala.

OMV-Peugeot Norway

Tovární zázemí holt chybí, to je vidět na první pohled. Peugeot 307 WRC nemá šanci držet krok s Focusem nebo Xsarou, protože mu schází intenzivní testování a vývoj. Pro tým kategorie M2 jsou tak pozice těsně pod stupni vítězů horní metou, o kterou se mohou ucházet.
Manfred Stohl s Ilkou Minorovou vytěžili z Kypru maximum a prokázali, že loňské stříbro nebylo náhodné. Tentokrát ale tolik favoritů nemělo problémy, a tak se Rakušané museli spokojit s pěti body. Zbytek světa však porazili s přehledem a to se cení.
O slušné umístění se ucházeli také Henning Solberg s Catem Menkerudem, ale tuto dvojici provázela, narozdíl od týmových kolegů, smůla prakticky po celou dobu soutěže. Vařící voda proudící do kokpitu, nefungující brzdy, slabá trakce, s tím vším se museli Norové potýkat. Důležité bylo, že se nevzdali a jejich snaha byla v samém závěru odměněna postupem o dvě příčky nahoru až na šesté místo.

Subaru World Rally Team

Že Subaru nestačí na Ford s Citroënem, kteří jsou momentálně ve formě, to by se dalo omluvit. Ale že Impreza WRC těžko drží dech s nevyvíjeným Peugeotem 307 WRC je tristní. Hlavním problémem je samozřejmě spolehlivost, protože právě kvůli technickým selháním všeho druhu vychází z přímé konfrontace Subaru - Peugeot lépe francouzská značka.
Petter Solberg během celé soutěže nevystoupal výše než na pátou příčku. Krom ulitého startu na RZ2 byl na vině defekt, špatná trakce, problémy s brzdami a v neposlední řadě převodovka, která donutila Nora projet dva měřené testy pouze na druhý rychlostní stupeň. Když už se Petter dostal lepšími časy až na sedmou pozici, vylomil na závěrečné erzetě kolo a spadl o příčku níže. Nejen na tuto rally, ale i na celou sezónu bude Petter chtít co nejdříve zapomenout.
Chris Atkinson si vlastně nevedl vůbec špatně, pátá pozice je pro Imprezu WRC vysokou laťkou. Škoda přeškoda technického problému, který Australana vyřadil z boje o bodované pozice.

Stobart VK M-Sport Ford

Matthew Wilson je také jedním z příjemných překvapení Kyperské rally. Britský mladík se i se starým Focusem WRC protloukal soutěží vcelku obstojně a hlavně se dokázal vyhnout všem problémům. Tím pádem mu po posledním testu prvního dne naleželá šestá příčka. Z té se však dlouho radovat nemohl - baterie vypověděla službu ještě na přejezdu do servisu, takže logickým následkem neprojetí časové kontroly byla pětiminutová penalizace. Zbylé dny už byly jenom o získávání zkušeností.
I druhý pilot Stobartu, Luis Perez Companc, se podíval na body. Nefunkční posilovač řízení ovšem znamená na takovéto rally obrovský handicap, se kterým se prakticky nedá pokračovat. I Argentinec tedy musel využít Superally a pouze sbírat poznatky.

Red Bull Škoda

O působení rakouské stáje se vzhledem k jeho délce nedá moc napsat. Obě Fabie WRC skončily po první rychlostní zkoušce vinou závady na elektroinstalaci. Po několika testování a velkém vývoji speciálu je to pro tým vedený Arminem Schwarzem a Raimundem Baumschlagerem velké zklamání.

Soukromé posádky

Ze soukromníků se do popředí výsledkových listin dle očekávání podíval Toni Gardemeister. Fin se i s letitou Xsarou WRC propracoval na průběžné stupně vítězů. Jezdecká chyba jej sice na čas z vyšších příček vyřadila, nicméně kvalitním výkonem, který Toni na každé soutěži předvádí, se dostal zpět až na páté místo. Tím si na své konto připsal další čtyři body a v celkovém pořadí figuruje na sedmé příčce, o pouhé tři body za Petterem Solbergem. A to letos startoval jen čtyřikrát! Vyšším průměrem získaných bodů na jednu soutěž se mohou pochlubit pouze Sébastien Loeb a Marcus Grönholm…
Převzato z: wrc.auto.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.