Australská rally- celkové hodnocení

10. listopadu 2006 v 19:23 | Lahváč |  News
Loeb stále chyběl, přesto získal titul, dvojka Fordu byla tentokrát jedničkou, favorit byl rád za páté místo a Subaru se vrátilo na stupně vítězů. Takové bylo rozloučení s Perthem, dějištěm Australské rally.
S uplynulým víkendem skončila jedna významná etapa historie rally. Při vyhlášení vítězů se nad servisním parkem vznášel mrak nostalgie. Po devatenácti letech se jelo v Perthu naposledy. Australská rally se sice napřesrok do kalendáře vrátí, ale bude se konat jinde. Jezdcům budou chybět krásné scenérie, rychlé zatáčky, typické skoky, brody a příkladná práce pořadatelů.
Rally začala už ve čtvrtek prologem na divácké superspeciálce - paralelní trati na stadionu dostihového závodište, ale skutečně závodit se začalo až v pátek ráno. Všichni startující věděli, jak jsou místní kluzké šotolinové tratě zrádné, ale to, co přichystaly první testy nečekal nikdo. Začalo to havárií Marcuse Grönholma, stejný kámen jako jeho zastavil i Mathewa Wilsona, pokračovalo se poruchou Daniho Sorda, Luis Perez Companc vydržel jen o zkoušku déle, na RZ6 odpadnul Atkinson a stala se osudnou i pro Henninga Solberga. Tedy šest havárií WRC a to při deseti startujících znamená hotovou pohromu.

BP Ford World Rally Team

Marcus Grönholm nastupoval na start jako jednoznačný favorit s vidinou udržení šance na mistrovský titul. Naděje se rozplynuly velmi záhy, už po pěti kilometrech páteční etapy. Havárie stála mnoho času, ale vůz byl schopen pokračovat i za tu cenu, že se dovnitř valila kvanta červeného prachu. Marcus téměř nic neviděl, ale dojel až do servisu. Vypadal tam jako špinavý a otrhaný strašák, ale mechanici jeho Focusu WRC nasadili účinnou léčebnou kůru, po které mohl Grönholm pokračovat ve svém obvykle-pekelném tempu. Za celou rally zvládnul vyhrát celkem deset rychlostních zkoušek a z posledního 56. místa to dotáhl až na páté. Získal tedy čtyři body, o které navýšil vedení svého týmu v poháru konstruktérů. Marcus už celkově nemůže skončit jinak než druhý a tak je souboj s Kronosem jeho prioritou pro zbylé dva závody.
Mikko Hirvonen prožil skvělý víkend. Nemohu najít dostatek superlativů, abych vyjádřil, jak dobrý Mikko byl. Vyhrál šest RZ, nejhůře byl čtvrtý, na vítěze testů ztratil nanejvýš 15 sekund a ve 13 z celkem 26 zkoušek zaostal o méně, než 3 sekundy! To je skvělá bilance. Krok s ním držel jen Grönholm, který jej nemohl ohrozit a Petter Solberg, který však v přímém souboji většinou o kousek zaostával. Hirvonen nemohl jet bezhlavě, musel myslet na body pro tým, přesto dokázal zvítězit. Bylo obdivuhodné jej celý víkend sledovat. Nedal na sobě znát nervozitu, zato z něj čišela radost z jízdy. Doufejme, že před sebou má skvělou budoucnost, předpoklady pro to má: už ví, jak se vyhrává, je mladý a má skvělé auto.
Tým Ford je přes šok z pátečního rána spokojen. Zklamání v podobě havárie Marcuse Grönholma bylo vyváženo skvělými výsledky Mikko Hirvonena. Ředitel týmu Malcolm Wilson označil vítězství mladého Fina za snový výsledek: "Hned jak se dostal do vedení, byl si Mikko jistý a vše měl pod kontrolou. Celou sezónu sleduji jeho vývoj a způsob, jakým zvládal tlak během posledních dvou dní byl fantastický. Marcus si po nehodě vedl skvěle. Nejprve to, jak se snažil dostat auto zpátky na trať a potom jeho cesta vzhůru pořadím, aby zajistil body pro tým. S šestým vítězstvím pro Ford se stává sezóna 2006 nejúspěšnější v celé historii týmu.

Subaru World Rally Team

Už v Turecku jsme se mohli přesvědčit, že se u Subaru konečně děje něco pozitivního. Výsledek tomu ještě neodpovídal, Petter Solberg se o něj připravil sám odstoupením v závěru druhé etapy. V Austrálii ale prokázal, že jeho rychlost nebyla způsobená jen shodou okolností. Od začátku byl jedním z jezdců, kteří udávali tempo. V pátek odpoledne se dokonce na chvíli objevil v čele celkového hodnocení a i potom zůstal jediným, kdo dokázal konkurovat pozdějšímu vítězi Hirvonenovi. Klíčovou se ukázala být RZ9 "Flynns", na které Petter startoval jako třetí za dvojicí továrních Fordů. Zkouška byla hodně prašná, s čistým výhledem ji vyhrál první startující Grönholm, v jeho stopách ztratil 15 sekund Hirvonen, ale když přišel na řadu Solberg, viditelnost již byla tak špatná, že musel dokonce jednou úplně zastavit. V cíli si stěžoval na neregulérnost testu a požadoval jeho zrušení. Vyslyšen byl jen částečně, když pořadatelé pro další testy natáhli startovní rozestupy ze dvou minut na tři. Jeho ztráta 27 sekund na Hirvonena byla tedy právoplatná a možná rozhodla celý těsný souboj. Vždyť rozdíl v cíli byl jen o deset sekund větší. Všechno mohlo být ještě mnohem dramatičtější, ale na druhou stranu i sám Petter sportovně uznal, že na Mikka tentokrát neměl.
Dvojka týmu, domácí miláček Chris Atkinson byl v centru pozornosti a svými výkony z úvodu soutěže vzbudil vlnu nadšení. Ta bohužel trvala jen krátce. Chris stihnul vyhrát úvodní tři páteční zkoušky a pak se poroučel mimo trať. V sobotu sice využil SuperRally a znovu se postavil na start, ale priority se změnily, bylo potřeba především nezničit vůz, se kterým se pojede i na příští soutěži na Novém Zélandu. Výsledkem bylo celkově deváté místo a tři body pro tým. Chris a především jeho spolujezdec Glenn, který pochází přímo z oblasti kolem Perthu, se loučili s vděčným Australským publikem, což gradovalo především v sobotu večer při posledních průjezdech divácké superspeciálky. Budeme s napětím očekávat, jak se dvojici povede na Zélandu, který je svým charakterem Austrálii v mnohém podobný.

Kronos Citroën Total WRT

Loeb, McRae, Sordo a Pons. To jsou jména, ze kterých vybíral šéf týmu Marc van Dalen. O Sébastienově neúčasti bylo rozhodnuto poměrně záhy, zranění mu ještě závodní jízdu nedovolilo. I přesto pro něj byl Australský víkend významný, jako málokterý jiný, protože díky Grönholmově zaváhání konečně i matematické výpočty potvrdily jeho letošní dominanci a třetí světový titul. Seb při konferenčním rozhovoru s novináři zářil spokojeností.
I po nevýrazném výkonu v Turecku měl být Colin McRae esem v Dalenově rukávu. Známá soutěž, oblíbený povrch, skvělé auto a v živé paměti Skotova spanilá jízda s Fabií WRC z loňského ročníku. Do věci se však vložily finanční záležitosti, Kronosu vypršela smlouva s Gauloises a tak se do Austrálie jelo pouze se dvěma Xsarami, pro Colina se již místo na palubě nenašlo. Pozici týmové jedničky tak za dlouhodobou kvalitní práci a pěkné čtvrté místo z tureckého bahna získal Xévi Pons. Po sérii havárií se v pátek ocitnul na krásné třetí příčce, ale hned v sobotu ráno se začala projevovat převaha Manfreda Stohla, v těsném souboji převzal taktovku a až do cíle ji nepustil. Pons ještě mohl zrychlit, ale bylo by to za cenu vysokého rizika a to si vzhledem k týmu nemohl dovolit. Každopádně se druhým "bramborovým" postem v řadě posunul v celkové klasifikaci před Toniho Gardemeistera a Henninga Solberga už má jen dva body před sebou, což pro zbývající dva podniky WRC není nesplnitelný cíl.
Dani Sordo se stal už po půl kilometru první páteční zkoušky obětí velice řídkého jevu, totiž technické závady na Xsaře WRC. Zablokovaná převodovka ukončila veškeré naděje na solidní umístění a Dani se stal kuriózním králem sedmých míst. Z patnácti sobotních a nedělních testů se jen čtyřikrát umístil jinak. Výsledkem je celkové 23. místo a jeden bod pro tým. Vítězství v poháru konstruktérů se pomalu a jistě vzdaluje. I kdyby se Loeb vrátil v plné formě už na příští soutěži, bude to mít Kronos proti rozjeté finské mašinérii ve Fordech hodně těžké. Současná ztráta na vedoucí tým je 16 bodů a k dispozici maximálně 36...

OMV-Peugeot Norway

Start v Austrálii byl svátkem pro norský tým. Sté vystoupení Bozian Racing (stará se o přípravu týmových Peugeotů 307WRC) ve světovém šampionátu a padesátý start pro spolujezdkyni Ilku Minorovou byly jasné ještě před startem, zbytek měl tedy přijít až v cíli.
Henning Solberg přijel k protinožcům nabitý energií ze svého životního výsledku, prvního pódiového umístění z Turecké rally. V Austrálii však poněkud přepálil úvod, v cíli RZ5 řekl, že to s rychlostí přehání, hned na následující zkoušce dostál svým slovům, vylétl z trati v divokých kotrmelcích, poškodil ochranný rám vozu a nepomohl mu ani následný servis. Henning v sobotu odletěl do Norska se svěšenou hlavou.
Manfred Stohl za poslední týdny přišel na to, že mu nevyhovuje mokrý povrch. V Austrálii bylo sucho a tak prásknul do koní, v sobotu ráno předstihnul Ponse a druhý letošní bronz si už nenechal vzít. Rakouská posádka by se dala charakterizovat pořekadlem tichá voda břehy mele. Vyhýbá se jakýmkoliv výstřelkům, staví především na spolehlivosti, zároveň však roste její rychlost a se stabilním zázemím týmu OMV-Peugeot může ještě letos předvést další pěkný výsledek.

Stobart VK M-Sport Ford

Béčko továrního Fordu letos podruhé startovalo s Focusy RS WRC 06 a jezdci byli před soutěží nadšeni. V jejím průběhu se však nic nezměnilo a zejména Mathew Wilson jen marně odrážel útoky jezdců s produkčními vozy. Stobart VK byl jediným týmem, který při pátečním masakru přišel o oba vozy. Wilson trefil stejný kámen, který poslal z trati Grönholma. Následky však byly poněkud odlišné, Mat sice zůstal stát na kraji cesty, ale vylomené přední kolo vystavilo stopku. Luis Perez Companc vydržel o jeden test déle, čímž však získal klíčových pět minut náskoku na Sorda a patrně jen díky tomu získal dva body pro tým.

Zbytek světa

Kromě vyjmenovaných pěti továrních týmů s deseti vozy WRC se do Austrálie nevydal žádný ze soukromníků a tak většinu startovního pole tvořily produkční vozy, mezi nimiž hráli prim jezdci bodující do PWRC. I tato třída byla poznamenána několika výpadky, z favoritů to byl zejména Toshi Arai. Za cílem byla navíc vyloučena trojice jezdců týmu Tango Rally (Ligato, Beltrán, Pozzo). Důvodem byla skutečnost, že se do motoru dostával vzduch i jinudy, než předepsaným restriktorem. Na prvních třech místech bojovala trojice jezdců, která se nakonec ustálila v pořadí Jari-Matti Latvala, Mirko Baldacci a Dean Herridge. Pro mladého Fina, který má i zkušenosti s vozy WRC je to první vítězství. Takové tedy bylo rozloučení s Perthem, ale šampionát WRC neopustí oblast ani v následujících týdnech, přesuneme se o 7.000 mil na východ. Rally Nový Zéland se pojede v Aucklandu ve dnech 16. - 19. listopadu.
prevzato z: wrc.auto.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.